Woensdag 14 juli: Beijing, Lamatempel
14 juli 2010
Woensdag 14 juli: Beijing: Lama Tempel
‘s Morgens vroeg lekker uitgeslapen. Dit hadden we ook wel nodig vanwege de vorige dagen met alle indrukken van China en vliegreis. We zouden vandaag naar de Lama Tempel gaan. Jerry en Marjet gingen een rondje fietsen langs de diverse Hutongs (oude volkswijken) en zouden hierna ook naar de Lama Tempel komen. Wij gingen per metro. Aangekomen op het metrostation bij de Lama Tempel moesten er eerst flappen getrokken worden. Zo gezegd zo gedaan. Toen we bijna bij de Lama Tempel waren realiseerde Petra zich ineens dat ze haar bankpas niet uit de betaalautomaat had getrokken! Toch wel in paniek gingen Rens, Walter en Petra terug het metrostation in om te kijken of er nog iets aan gedaan kon worden of ie misschien gevonden was……….. Theo en ik bleven buiten wachten. Het heeft helemaal geen zin om met z’n vijven zoiets op te gaan lossen. Wij zaten op het trapje buiten het station waar van alles langs kwam en gebeurde. Twee vrouwen in traditionele kledij verhandelde wierookstokjes, wat ons later duidelijk werd dat dit was om te gebruiken bij het offeren in de Lama Tempel. Theo schoot hiervan wat foto’s en ik keek lekker een beetje om me heen en realiseerde dat we nog twee knoerten van appels in mijn tas hadden liggen.1 hiervan werd lekker door ons opgegeten. Na verloop van tijd kwamen de anderen weer terug. Hebben alles geregeld met de metro-beambten. Zo, gelukkig ook allemaal weer opgelost en nu snel weer terug naar de Lama Tempel. Via een hele lange laan met bomen en zag je in de verte de poort die toegang gaf naar het tempelcomplex en zag je ook een enorme damp van rook omhoog stijgen. Eenmaal aangekomen en de poort door werd ons duidelijk waarom. Voor de eerst tempel waren er verschillende vuurpotten met gebedskussentjes er voor en zo brachten de mensen met heel veel wierrookstokken! een offer aan Budah. Er zijn 7 tempels, met aan weerszijden 2 kleinere tempels. Die in het midden is het grootst. Je loopt steeds rechtdoor naar de volgende tempel. Dus het is een enorm complex! Al die Chinezen en dat waren er een hele boel! liepen al die tempels af en hadden bossen van die wierookstokken bij zich. In de laatste, de grootste tempel, stond ook de grootste Buddha. Deze was wel 18 meter hoog en uit een stuk hout gesneden. Er waren heel veel verschillende andere figuren naast hem of in de 2 naastgelegen kleinere tempels Dit waren lama’s (beheerders van de tempels) of buddhavista’s (heiligen die dicht bij buddha gekomen waren) Het was heel indrukwekkend wat hier allemaal gebeurde! en er was een hele rustige sfeer. Wij lieten alles gezapig op ons af en over ons heen komen. Bij de weg terug, bij de uitgang, kwamen we Jerry en Marjet zowaar tegen! De fietstocht was een leuke en aparte ervaring in het drukke verkeer van Beijing. Af en toe een beetje slalommen en vooral je recht nemen en lekker doorfietsen waar het kon! Zij moesten nog wel de Lama Tempel bezichtigen en we spraken af dat we elkaar in ons favoriete restaurantje weer zouden zien. Hier zouden we ons laatste avondmaal! in Beijing nuttigen. Diezelfde avond zouden we nog gaan vliegen naar Xian.
Foto’s
1 Reactie
-
simone:25 juli 2010Hey pap en mam klinkt weer gaaf! Ook dat jerry en marjet gingen fietsen :o is het pinpas probleem opgelost? Xxx simoon arnie en nelpoes en groetjes van oma
